Viimeisen kuukauden olen ihmetellyt kun iPhonen varmuuskopiointi iTunesiin ei onnistu, vaikka synkronointi on toiminut sekä Lightning-johdolla että langattoman verkon välityksellä. Varmuuskopiointi pysähtyi muutaman sekunnin jälkeen aloittamisesta virheilmoitukseen ”iTunes ei voinut varmuuskopioida iPhonea, koska iPhone irrotettiin”. Lue alta kuinka ongelma ratkesi.
Varmista ensin, että yhteys laitteiden välillä toimii
Ensiksi epäilin tietokoneen ja puhelimen välisen yhteyden ihan oikeasti katkeavan ja aiheuttavan varmuuskopioinnin epäonnistumisen. Tein seuraavat toimenpiteet varmistaakseni, että yhteys toimii:
- iPhonen uudelleenkäynnistäminen
- Tietokoneen uudelleenkäynnistäminen
- Toisen latausjohdon kokeileminen
- USB-portin vaihto
- iPhonen Lightning-liittimen puhdistaminen
Edellisistä toimenpiteistä huolimatta varmuuskopiointi ei onnistunut. Kaikilla johdoilla ja USB-porteilla iPhonen synkronointi ja kuvien tuominen iPhotoon onnistui. Vika ei siis ollut iPhonen ja tietokoneen välisessä yhteydessä.
iPhonen resetointi voi auttaa
Joskus ongelmat iPhonen kanssa saattavat johtua ohjelmiston solmusta. Silloin vika selviää useimmiten iPhonen resetoinnilla:
HUOM! Oikein tehtynä tässä ei katoa mitään tietoja puhelimesta!
- Irrota USB-johto iPhonesta (Jos johto on kiinni resetoidessa, koko puhelin tyhjennetään)
- Puhelimen ollessa päällä paina yhtäaikaa virtanapista ja kotipainikkeesta. Pidä painikkeet pohjassa.
- Vapauta painikkeet kun Apple-logo ilmestyy näytölle.
- Puhelin käynnistyy hivenen tavallista hitaammin resetoinnin takia, mutta iPhonen käynnistyttyä puhelin on resetoitu.
Resetoinnista huolimatta varmuuskopiointi ei vieläkään onnistunut. Ei auttanut kuin googlettaa, missä vika vielä voisi olla. Lopulta vastaus löytyi keskustelufoorumeiden syövereistä: varmuuskopiotiedosto tietokoneella saattaa olla korruptoitunut.
Korruptoituneen iPhonen varmuuskopiotiedoston korvaaminen
Korruptoitunut varmuuskopio kannattaa pitää tallessa. Vaikka uuden varmuuskopion tekeminen korruptoituneen päälle ei onnistu, voi puhelimen palauttaminen varmuuskopiosta olla mahdollista.
1. Uudelleen nimeä varmuuskopiohakemisto
Macillä varmuuskopion siirtäminen turvaan tapahtuu sulkemalla iTunes, avaamalla Pääte (Terminal) ja antamalla Päätteessä seuraava komento (kopio alta, liitä Päätteeseen ja paina rivinvaihtoa):
mv ~/Library/Application\ Support/MobileSync/Backup ~/Library/Application\ Support/MobileSync/Backup.sav
Komento muuttaa Backup-hakemiston nimeksi Backup.sav samassa hakemistossa, missä iTunes säilyttää varmuuskopioita. Komennon jälkeen myös muiden laitteiden varmuuskopiot ovat uudelleennimetyssä kansiossa!
2. Tee uusi varmuuskopio puhelimesta
Avaa iTunes ja yhdistä iPhone USB-johdolla tietokoneeseen. Käynnistä puhelimen varmuuskopiointi iTunesista ja odota, että varmuuskopiointi on valmis.
Jos varmuuskopiointi ei vieläkään onnistu, seuraava toimenpide selvittää vika yhdessä ammattilaisen kanssa. Se käy helpoiten soittamalla uBreakiFix-puhelinhuoltoon 045 6006154 tai lähettämällä sähköpostia osoitteeseen huolto@ubreakifix.fi.
3. Siirrä muiden laitteiden toimivat varmuuskopiot uuteen Backup-hakemistoon
Muiden laitteiden varmuuskopiot saa taas näkymään iTunesissa siirtämällä tai kopioimalla ne 1. kohdassa tehdystä Backup.sav-hakemistosta uuteen Backup-hakemistoon ja käynnistämällä iTunesin uudestaan.
Avaa oikea kansio Finderiin kopioimalla seuraava komento Päätteeseen:
open ~/Library/Application\ Support/MobileSync/Backup ~/Library/Application\ Support/MobileSync
Finderissä raahaa Backup.sav-kansion sisältö Backup-kansioon. ÄLÄ korvaa samannimisiä kohteita!
Kiitos! Juuri tämä ongelma oli kuukausia minullakin. Nyt toimii.
TykkääTykkää
Iloitsin ennenaikaisesti. Ensimmäinen varmuuskopiointi ohjeen mukaisen poistamisen jälkeen tapahtui hienosti, mutta nyt seuraavat antavat taas saman virheilmoituksen. Mitä voisi tehdä?
TykkääTykkää
Päivitä iTunes uusimpaan versioon ja käynnistä tietokone ja iOS-laite uudestaan. Jos ei auta, niin seuraa ohjeita Applen tukisivulta https://support.apple.com/fi-fi/TS2529 .
Kerro sitten kuinka kävi :)
TykkääTykkää
Fiksasin juuri vastaavanlaisen tilanteen seuraavasti: iTunes -> Asetukset -> Laitteet -> Poista varmuuskopio. Tämän jälkeen varmuuskopion ottaminen meni taas läpi onnistuneesti.
TykkääTykkää